Waarom is er een tweede verklaringen van erfrecht nodig?

Waarom is er een tweede verklaringen van erfrecht nodig?

Waarom krijg ik een verzoek voor een tweede verklaring van erfrecht?

Soms zijn er twee verklaringen van erfrecht nodig. Dat is meestal om de registratie in het Kadaster goed te krijgen. Zonder die tweede verkalring is dat niet mogelijk.

Verzoek tweede verklaring

Jij vroeg een verklaring van erfrecht aan voor het overlijden van iemand. Daarbij gaf je opdracht om de verklaring in te schrijven in het Kadaster. Op die manier komt het onroerend goed op naam van de erfgenamen en kunnen jullie dat verkopen. Uit het onderzoek van LexNext blijkt nu dat het onroerend goed niet (uitsluitend) op naam staat van de overledene. Wat is er aan de hand? Wat kunnen we hier aan doen? Wat gaat dat kosten?

Wat is er aan de hand?

Een echtpaar heeft samen een woning. Wanneer één van hen overlijdt, gaat de erfenis meestal naar de langstlevende partner. Die blijft vaak in de gezamenlijke woning wonen. De woning staat dan nog op beide namen, en omdat er verder niets verandert, is er in dat stadium nog geen verklaring van erfrecht verplicht.

Zolang de langstlevende in het huis blijft wonen, hoeft er dus niet direct iets geregeld te worden. De woning blijft echter (gedeeltelijk) op naam staan van de overleden partner, omdat de inschrijving in het Kadaster niet automatisch wordt aangepast.

Een verklaring van erfrecht wordt pas nodig als de langstlevende de woning wil verkopen. Voor verkoop moet de woning namelijk volledig op naam staan van de huidige eigenaar. Staat het huis nog op naam van beide echtgenoten, dan kan het niet worden overgedragen zonder eerst een verklaring van erfrecht voor de eerst overleden partner op te stellen. Dit speelt ook als er andere zaken voor de woning moeten worden geregeld. Denk aan bijvoorbeeld de afkoop van erfpacht of het aanvragen van een vergunning. Op dat moment controleert de overheid in het Kadaster wie de eigenaren zijn.

Overlijdt de langstlevende en heeft hij/zij de woning niet verkocht, dan is in regelmatig voor geen van beide overlijdens ooit een verklaring van erfrecht opgemaakt. De kinderen hebben die dan alsnog nodig. Dat zijn in totaal dan twee verklaringen van erfrecht, één voor elke ouder, die nodig zijn om de woning op hun naam te krijgen en deze te kunnen verkopen. Pas daarna kunnen zij als nieuwe eigenaren in het Kadaster worden ingeschreven.

Voor de verkoop moet de woning op naam van de eigenaar staan. In het geval de woning nog op beide namen staat, kan de woning niet worden overgedragen. Daarvoor is dan een verklaring van erfrecht nodig voor de eerst overleden partner.

Komt de langstlevende zelf te overlijden en de kinderen willen de woning verkopen, dan hebben zij dus twee verklaringen van erfrecht nodig. Eén voor elke ouder. Hiermee krijgen zij de woning op hun naam.

Wat kan er ook aan de hand zijn

Soms hebben mensen een woning gekocht en zijn ze daarna getrouwd. De woning staat dan op de naam van één van hen beiden. Ze hebben namelijk nooit de woning op hun beider naam gezet. Nu zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen en daardoor is die woning wel gemeenschappelijk bezit. Voor de verklaring van erfrecht moet dit wel goed uitgezocht en opgenomen in de akte.

Alle stappen in het Kadaster

Om de verklaring van erfrecht van de langstlevende ouder in te schrijven en het eigendom op naam van de kinderen te krijgen, moeten alle vorige stappen ook worden ingeschreven. De notaris zal dit ook constateren bij controle in het Kadaster. Het Kadaster kent namelijk een systeem waarbij je van iedere stap kunt zien hoe de eigendom is gewijzigd. Dat is een verplicht systeem, de stappen moeten aan elkaar gekoppeld zijn.

Het is belangrijk dat die wijzigingen elkaar naadloos opvolgen. Eigendom staat op partij A en partij B. Komt partij A te overlijden, dan moet dat worden genoteerd in het Kadaster. Zo niet, dan moet voor een geldige verkoop de handtekening van partij A en partij B onder een verkoop staan. Bij overlijden van een van de partijen is dat uiteraard niet mogelijk.

Het is dus niet mogelijk om een stap over te slaan in de inschrijving in het Kadaster. Iedere stap moet worden bijgewerkt. Het Kadaster doet dit niet automatisch.

De notaris vraagt jullie om een tweede verklaring van erfrecht voor de eerst overledene ouder. Zonder de tweede verklaring kan de woning namelijk niet op naam van de kinderen komen. Zij kunnen de woning dan ook niet verkopen.

Wat kunnen we hieraan doen?

Het makkelijkst is als er natuurlijk wel een verklaring van erfrecht was van het eerste overlijden, maar die is niet ingeschreven in het Kadaster. Je stuurt ons dan een scan van die oude verklaring en die schrijven wij alsnog in.

Vaker is er geen verklaring en moeten wij die opstellen. Je geeft ons opdracht om een verklaring van erfrecht op te stellen in het eerste overlijden.

Kan het ook in één verklaring?

Nee, het zijn altijd twee losse verklaringen. Per erflater verschillen de erfgenamen namelijk. Alle onderzoeken moeten opnieuw gedaan. Had de eerste overledene een testament? Zo ja wat stond aar dan in en wie waren dan toen de erfgenamen van de woning. Had de eerste overledene wel dezelfde kinderen als de tweede? Als wij het onderzoek hebben gedaan kunnen we die verklaring van erfrecht opstellen. In theorie zouden we het ook in één document kunnen zetten. Dat wordt dan onleesbaar en de kosten zijn niet het opstellen van het document, maar het doen van alle onderzoeken.

Voorbeeld:

De eerste partner komt te overlijden. De erfgenamen zijn de langstlevende partner en de kinderen. Daarna komt de langstlevende partner te overlijden. Hier zijn alleen de kinderen erfgenaam.

Of een complexere situatie. De eerste partner overlijdt en heeft een testament waarin iets geregeld is over de woning, bijvoorbeeld een vruchtgebruik voor de langstlevende. Dan ziet de verkrijging er heel anders uit.

Wat kost het?

  1. Jullie hebben nog een oude verklaring. Dan betaal je voor het inschrijven € 129–
  2. Wij moeten een nieuwe verklaring van erfrecht maken, omdat deze niet eerder is opgesteld. Wij geven korting op deze tweede verklaring van erfrecht.

Beter direct

Het is veel handiger en vaak minder werk om direct bij het eerste overlijden een verklaring van erfrecht aan te vragen. Stel dat er tien jaar tussen beide overlijden van de ouders zit. Kun je dan later alsnog het testament van het eerste overlijden snel aanleveren? Wat als er in die tussentijd iets is gewijzigd, bijvoorbeeld een erfgenaam die zelf is overleden of geëmigreerd. Dat soort zaken levert achteraf veel extra werk.